لزوم تبری

سلام . 

شیوه های تبری :

الف )قلبی
قلب انسان کانون تمایلات،‌مهرورزی ها و کنیه توزی ها و محل بروز گرایش هاست. از این رو تبری قلبی نقشی سرنوشت ساز در زندگی انسان ها دارد . باید به دشمنان خداوند متعال دل نبست و از آنان نفرت داشت . که این سنت خداوند متعال و پیامبران اوست . حضرت علی (ع) فرمودند : کسی که از عملکرد جامعه ای خشنود باشد، گویا با آنان هم کار بوده است . و در روایات است که ایمان، دوست داشتن و دشمن داشتن است .

ب) زبانی
باید با زبان از دشمنان خداوند و از دشمنان اولیای او تبری جست . باید بغض آنان را فریاد کرد و دشمنی قلبی را به جلوه گذاشت . باید با شمشیر زبان، ریشه های محبوبیت و مقبولیت آنان را زد. البته نه با فحش و رکیک گویی و یاوه پردازی که دین ما با هرزه گوییی و هرزه گرایی و سخن زشت، سر ستیز دارد .
دشنام در اثر نبودن منطق و در اثر زبونی است، پس لازم است افراد تا آن جا که می توانند طرف مقابل خود را با منطقی شایسته و بیانی استوار قانع سازند .

لعن و نفرین :

لعن و نفرین از شیوه های پذیرفته شده زبانی برائت است . فرهنگ اسلامی و اخلاق والای آن، فحش و ناسزاگویی را بر نمی تابد، ولی لعن و نفرین را به جای آن می گمارد تا مرزهای تبری پاس داشته شود . دشمنی ها ابراز گردد و دشمنان نکوهیده شوند .
این اصناف و گروه ها را قرآن کریم لعنت کرده است : 1- کفار به طور مطلق (احزاب :‌64) 2- منافقان (احزاب - 60) 3- ابلیس (ص-78) 4- آنانکه خداوند و رسول او را اذیت کنند (احزاب 57) اهل افساد و قاطعان رحم (محمد-43) آنانکه آیات خدا و راه های هدایت را پنهان می دارند. (بقره-159) 7- ستمکاران (هود-18) شجره ملعونه (اسراء 60) 9- آنانکه به زنان پاکدامن، نسبت زنا بدهند. (نور-43) .
در زیارت عاشورا 22 بار کلمه لعن و مشتقاتش آمده است . واژه لعن و مشتقاتش بیش از چهل بار در قرآن کریم بکار رفته است .

لزوم تبری :

اگر تبری از دشمنان خدا وجود نداشته باشد، مرزهای دوستی و دشمنی به هم میریزد . حق و باطل در هم می آمیزد و یک پلورالیسم دینی پدید می آید. اگر باطل، منفور نباشد اگر ظالم مطرود نگردد، اگر گمراهی نکوهیده نشود، اگر بزه کاران مورد عداوت قرار نگیرند، تباهی نهادینه میشود ...

/ 18 نظر / 11 بازدید
نمایش نظرات قبلی
نهایت بسیجی

سلام دوست عزيز ممنون که به کلبه ما هم سر دی . اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وال محمد ...... شهدا را ياد کنيم گر چه با يک صلوات

محمد

با سلام . « ای که نشناسی خفی را از جلی هشيار باش / ای گرفتار ابوبکر و علی هشيار باش » . موفق و مهتدی باشيد.

mojtaba

سلام من به روزم سر بزن.

مسابقه وبلاگ نویسی

سلام.مسابقه وبلاگ نویسی ره آورد سرزمین نور.جهت شرکت در مسابقه می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.

شکوفه یاس

سلام بر حريم ياس ... اميدوارم حالتون خوب باشه و گرفتاری ها رفع شده باشه ... ببخشيد اگر کمی دير آمدم ... توضيحات خوبی بود ... اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وال محمد ... به اميد ظهور منجی بشريت ... اللهم عجل لوليک الفرج ... يا حق

سردار علی

به دستور رهبر کبیر انقلاب امام خامنه ای به رئيس جمهور قاليباف رای می دهيم> دفع اراذل و اوباش فقط به دست قالیباف> فساد بس است.

الهي

سلام /وب لاگ شما بسيار زيباست/خوشحال ميشيم بيشتر با هم در ارتباط باشيم/به وب لاگ ما هم سري بزنيد /خدانگهدار

بوي پيراهن يوسف

سلام ... موفق و مويد باشيد ... بحث خوب و مفيد بود و بهتر ميشد اگر از مثالهاي بيشتري استفاده ميكرديد تا موضوع روشن تر بشود ... در ضمن از پيامي كه با نام (سردار علي ) گذاشته شده واقعا تعجب كردم و كمي عصباني ... اقايان اين نوع صحبتها رو به رهبر جامعه متصل نكنيد و براي خود اتش نخريد ... تا به حال پيش امده كه رهبري اين گونه سخني گفته باشد ؟؟‌؟ متاسفم ... بحث اصلا صلاحيت دكتر قالي باف نيست كه در محافل سياسي جاي بحث دارد ... تنها موضوع اين است كه اين سخنان را به ناحق به رهبري متصل نكنيد ... يا علي

كوچه هاي دل

با سلام / از اين که لطف کرديد و اين مدت منو مورد عنايت قرار داده و به وبلاگ کوچه های دل سر زديد و منو راهنمائی کرديد تشکرميکنم و درطول اين مدت من در اين وبلاگ بهره های معنوی و ادبی زيادي بردم خب درسال ۸۴ به تنها چيزی که فکر نمی کردم تعطيلی کوچه هاي دل بود ولی خب بنا به مسائلی مجبورم شدم اين کار رو بکنم انشالله عمری باشه به وبلاگتتون هميشه سر خواهم زد ... با ارزوی موفقيت براتون .... يا علی

محمد

امام رضا (ع) :« ...ای پسر ابی محمود مخالفان ما اخباری را در فضایل ما جعل کردند و این اخبار را سه دسته نمودند: دسته اول اخباری که مشتمل بر غلو درباره مااست. دسته دوم اخباری که مشتمل بر تقصیر در امر ما است. دسته سوم اخباری که مشتمل بر تصریح به طعن و مذمت دشمنان ما است. پس وقتی که مردم اخباری را بشنوند که درباره ما غلو کرده، شیعه ما را تکفیر می کنند و به آنان نسبت می دهند که به ربوبیت ما اعتقاد دارند . و وقتی که اخباری را بشنوند که مشتمل بر تقصیر است در باره ی ما معتقد به تقصیر می شوند . ووقتی که اخباری را بشنوند که مشتمل بر طعن ها و مذمت ها در باره ی دشمنان ماست که تصریح به نام آنان کرده است ، ما را با ذکر نام طعن و مذمت می نمایند ... » .